fredag 11 april 2014

Ungdomsbok

Cirkel - Mats Strandberg/Sara Bergmark Elfgren


Min dotter hade "läsvecka" på skolan veckan före sportlovet. Hon ville läsa Cirkel av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.
Lånade den på biblioteket åt henne. Men jag som har Storytel såg att den fanns som ljudbok och tänkte att då "läser" jag den samtidigt som hon så kan vi prata om den. Vi har båda tyckte mycket om Harry Potter och Hungerspelen. Vi pratar mycket om böckerna och ser filmerna tillsammans och diskuterar.

Baksidestext:

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.

Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem. En natt då månen färgats mystiskt röd förs alla sex till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns i en uråldrig profetia. Plötsligt är gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem. Tiden håller på att rinna ut. De måste hitta och besegra ondskan som jagar dem, innan ondskan hittar dem.


Detta är vad jag tycker:¨

Detta är ju en ungdomsbok men jag tycker riktigt mycket om det.
Gillar att huvudpersonerna är så olika personligheter. Det gör att alla kan hitta "sin" karaktär.
Känner dock att jag kanske är lite för gammal för denna bok, men tycker mycket om den ändå.
Kommer helt klart att läsa/lyssna på både Eld och Nyckeln också för att få veta mer om dessa personer.

Min dotter tycker att den är toppen (hon är 12 år) och hon har nu börjat läsa bok nummer 2 alltså Eld.
Och den ska jag också ta tag i nu,

Betyg: 3+/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar