söndag 12 januari 2014

Invigning av Umeåregionen Läser

Igår var jag på Västerbottens museum på Gamlia här i Umeå. Där var det den officiella invigningen av "Umeåregionen Läser". I år är det tredje året detta genomförs i Umeå och boken som ska läsas är: Pigan och härligheten av Lars Widding.

Umeåregionen läser är en del av det som kallas "One City One Book" som finns runt om i världen. Grundidén är att uppmuntra alla i en stad att läsa och samtala kring samma bok – som en lokal bokcirkel fast mycket större.

Igår så var Fillie Lyckow Widding med. Hon var gift med Lars Widding under åren 1987 fram till hans död 1994. Hon berättade bla om hur dom möttes, läste en liten intervju han gjort med sig själv 1988 och sedan läste hon ett stycke ur boken Pigan och härligheten.

Jag tycker hon är otroligt härlig att lyssna på, berättade mycket direkt från hjärtat och när hon läste ur boken så läste hon som om det vore en teaterföreställning,

Nu ska jag bara söka igen boken, som ligger i någon av mina bokkartonger i förrådet, så ska jag börja och läsa.

Nästa event i "Umeåregionen Läser" som jag ska försöka gå på är en föreläsning som Anders Öhman, litteraturvetare ska ha som heter: Berättandets sanning - Lars Widding som författare. Det är den 30 januari kl 18:30 på Umeå statsbibliotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar